Ako zaangažovať ľudí? Na Dobrom trhu to robíme takto!

Od začiatku podujatia v roku 2011 mal Dobrý trh inšpirovať ľudí na Slovensku, aby žili ulicami, aby skúmali a nanovo si predstavovali, ako by mal vyzerať verejný priestor a komu by mali ulice slúžiť.

 Illah van Oijen
Autorka je kreatívna riaditeľka OZ Punkt, fotografka a facilitátorka
Fotografie: Marek Jančúch

S týmto cieľom sme vybudovali silnú tradíciu, keď dvakrát do roka uzatvárame jednu ulicu pre verejnosť a pozývame na ňu nielen miestnych predajcov, susedské organizácie a obchody, ale aj miestne občianske iniciatívy, aby sa podelili o svoje poznatky, fundraising, výskum, vybudované povedomie. Ako organizátori vždy pracujeme s hlavnou témou trhu, čím poskytujeme našim partnerom a verejnosti možnosť zamyslieť sa nad témami, ktoré hýbu spoločnosťou. Či už je to miestna ekonomika, alebo klíma, komunitný život alebo udržateľná doprava.

Robíme to takto: Keď ohlásime trh, všetkým predajcom, partnerom a susedom rozošleme otvorenú výzvu, aby sa zapojili do programu s konkrétnym tematickým obsahom. Náš dramaturgický tím aktívne hľadá vzdelávacie, zábavné alebo interaktívne kultúrne aktivity, ktoré podporujú tému, pričom aktivity sú určené pre všetky vekové kategórie. A v neposlednom rade: všetok náš tovar, ktorý predávame na podporu našich aktivít, je vyrobený z upcyklovaných materiálov, ako napríklad tričká zo second handu. A to, čo na nich komunikujeme, podporuje danú tému. Touto cestou ponúkame ľuďom nielen spôsob ako podporiť naše aktivity, ale aj spolupracovať s nami budovaním povedomia doma, v práci, v škole na témy ako je recyklácia, kompostovanie… a cyklistika!

Tento rok sme na festivale zaviedli novú infraštruktúru stojanov na bicykle.
Miestne knižnice, komunity cyklistov a komunity umelcov sa zapojili do prípravy špeciálnych podujatí týkajúcich sa bicyklov na trhu.
Skvelým príkladom bolo použitie tričiek a sloganov našej cyklistickej kampane: počas trhu mali všetci zamestnanci oblečené cyklistické vesty. Tričká boli na predaj a bola tu aj dielňa, kde si ľudia mohli prísť vytlačiť svoj vlastný slogan na vlastnú tašku/tričko/bundu.
Podujatie poskytuje priestor pre podnikateľov a začínajúce podniky v oblasti cyklistiky, ktoré poskytujú ľuďom praktické informácie o tom, kde získať informácie a kúpiť si vybavenie.

Výstava na našom pódiu CTZN venovaná prácam študentov Akadémie umení, výstava prác sociálneho pracoviska pod značkou Hento Toto a náš PUNKT na mieru pre CYCLE UP! Bicykel dostal meno Saxana.

21. MÁJ 2024

Text: Illah Van Oijen
Fotografie: Marek Jančúch

Tento text vznikol pre medzinárodný projekt CycleUp! a je spolufinancovaný Európskou úniou.


 

Partneri