Napriek 5 000 kilometrom cyklotrás v Česku je dochádzanie do práce na bicykli stres, píše expert na mestskú mobilitu

Napriek tomu, že v Česku je takmer 5000 km cyklotrás a ciest s opatreniami pre cyklistov, každodenné dochádzanie za prácou je väčšinou komplikované a stresujúce. Sieť cyklistickej infraštruktúry nie je prepojená, hlavné cyklistické ťahy často ústia na frekventovanú cestu prvej triedy, alebo končia v poli.

Ondřej Běnek
Autor je expert na strategickú komunikáciu, zameranú na aktívnu mobilitu, udržateľnosť a technológie. Pracuje pre Partnerstvo pre mestskú mobilitu.
Prečo je potrebné podporovať cyklistickú dopravu?
Cyklistická doprava má oproti iným spôsobom prepravy mnoho výhod: podporuje zdravie a podobne ako iné pohybové aktivity podporuje prevenciu mnohých ochorení, produkuje de facto nulové emisie zdraviu škodlivých látok (napr. v EÚ je priemerná doba dožitia kvôli znečisteniu pochádzajúcemu z dopravy nižšia o 11 mesiacov!) a hlukovej záťaže, a je priestorovo nenáročná na prevádzku aj parkovanie. Navyše, dá sa efektívne kombinovať s inými druhmi dopravy, najmä s pešou a hromadnou dopravou. To všetko z cyklistickej dopravy robí ideálny mód najmä pre krátke a stredne dlhé vzdialenosti a pre mestské a sub-mestské prostredie.
V západnej Európe je potom bežné, že až každá štvrtá cesta (Holandsko, Netherlands Institute for Transport Policy Analysis) je uskutočnená na bicykli a zdravie aj životná spokojnosť je vyššia, než je tomu u nás v strednej Európe.
Napriek tomu, že v Česku je takmer 5000 km cyklotrás a ciest s opatreniami pre cyklistov, každodenné dochádzanie za prácou je väčšinou značne komplikované a stresujúce. Sieť cyklistickej infraštruktúry nie je prepojená, hlavné cyklistické ťahy často ústia na frekventovanú cestu prvej triedy, alebo končia v poli. Z toho dôvodu je pochopiteľné, že cyklistická doprava v Česku zďaleka nenapĺňa svoje možnosti a mnoho potenciálnych užívateľov si radšej zvolí automobilovú dopravu.
Nástroj Cyklovízia prepája zainteresované strany a identifikuje krízové miesta
Tento problém sa rozhodol riešiť projekt Cyklovízia 2030, čo je súbor opatrení na tvorbu bezpečnej dopravnej siete nielen pre cyklistov, ale aj ďalšie moderné prostriedky. Víziou je vytvoriť komplexnú sieť bezpečných hlavných a nadväzujúcich regionálnych cyklotrás a prepojiť medzi sebou všetky obce s rozšírenou pôsobnosťou.
Hlavnými nositeľmi projektu je spolok Partnerstvo pre mestskú mobilitu (združujúci cca 100 obcí, krajov a ďalších odborových organizácií) a Asociácia krajov Českej republiky. Ich zástupcovia vytvárajú pracovnú skupinu krajských a mestských cyklokoordinátorov, politikov a ďalších úradníkov, ktorú vedie Jaroslav Martinek, národný cyklokoordinátor. Okrem národných pracovných stretnutí a školení prebiehajú priebežne koordinačné stretnutia vo všetkých krajoch.

Cieľom Cyklovízie je vytvoriť nadväzujúcu sieť pre cyklistov, ktorá funguje tak, ako je to v prípade cestnej alebo železničnej dopravy a ktorá umožňuje:
• zohľadňovať dopravné potreby obyvateľov a zabezpečovať vytvorenie dopravného priestoru pre aktívnu mobilitu vo vnútri miest alebo v blízkom okolí;
• podporovať multimodálny dopravný systém vďaka napojeniu na zastávky verejnej dopravy;
• poskytovať vlastný bezpečný dopravný priestor v urbanisticky silných smeroch z krajských metropol do regionálnych centier;
• vychádzať z vedenia hlavných diaľkových cyklotrás (účelom je vykonať také úpravy, aby diaľková cyklotrasa čo najviac uspokojovala dopravné potreby obyvateľov daného územia).
Súčasný stav a identifikované systémové bariéry
Zdroj problému prepojenosti celej cyklistickej siete a vzniku mnohých neprehľadných a nebezpečných miest spočíva vo viacerých faktoroch, najmä štrukturálneho a legislatívneho charakteru:
• Cyklotrasy spadajú pod miestne komunikácie, ktoré vlastnia a spravujú obce. Je však nutné, aby sa pri plánovaní myslelo na celkovú priepustnosť siete pre celé spádové územie naprieč hranicami obcí. To teraz vyžaduje zložitú koordináciu aj financovanie.
• Napriek národným strategickým dokumentom majú obce rôzne priority a možnosti financovania, čo pri počte 6000+ obcí vytvára mimoriadne náročné prostredie pre novú výstavbu.
• Čerpanie dotácií je nezmyselne obmedzené. Veľa cyklotrás napríklad prechádza cez lesné a spevnené cesty, kde je zákaz motorových vozidiel. V tom momente na ne ale nie je možné čerpať financie štandardnou cestou.
• Konfliktné miesta vyžadujú schválenie mnohých lokálnych aktérov (polícia, ministerstvo vnútra, odbor dopravy atď.), kam sa jednoducho premietajú osobné názory.
• Pri vzniku líniových stavieb (diaľnice, povodia) nevznikajú zároveň cyklotrasy (ako napr. v Nemecku), pretože by sa musel platiť nájom za využívanie pozemku.
• Súčasné parkovacie minimá zvyšujú indukciu automobilovej dopravy a umelo vytvárajú dominantný spôsob prepravy.
Riešenie v podobe Cyklovízie stojí na štyroch pilieroch
Vyššie spomínané nedostatky možno systémovo riešiť vytvorením silného peletónu zainteresovaných strán, ktorý bude mať politickú aj exekutívnu moc (pozri „nositelia Cyklovízie“). Pracovná skupina vytvorená zo špecialistov a cyklokoordinátorov naprieč Českom pracuje na štyroch primárnych bodoch:
1. Tvorba metodiky na hodnotenie bezpečnosti komunikácií pre cyklistov.
2. Optimalizácia chrbticových trás a identifikácia rizikových miest na chrbticových trasách a vybraných koridoroch pozdĺž ciest I. a II. triedy pomocou jedného portálu www.stavbycyklo.cz
3. Návrh opatrení na odstránenie týchto miest na základe práce Komisie pre koordináciu rozvoja infraštruktúry pre aktívnu mobilitu, zriadenú Ministerstvom dopravy ČR (spolu s ďalšími organizáciami).
4. Dôraz na medializáciu a prezentáciu jednotlivých výsledkov.
Ako to vyzerá v praxi?
Krásnou ukážkou úspešného výstupu je vytvorenie 2,7 km dlhej spojky a cyklolávky na cyklotrase Bečva. Na jednej z najkrajších cyklociest v Česku s celkovou dĺžkou 153 km chýbal úsek medzi mestom Hranice n. M. a obcou Ústí. Až do leta minulého roku museli ľudia tento úsek obchádzať: najprv ich čakalo značné prevýšenie a potom frekventovaná rýchlostná cesta. Po otvorení spojky je celá cyklotrasa bezpečná a vhodná na každodenné dochádzanie do práce aj na rekreačné výlety rodín s deťmi.
Plánované aj realizované projekty sú medializované a súhrnne prezentované na platforme www.citychangers.cz, ktorá sa usiluje aj o prepájanie projektov s ambasádormi – občanmi a politikmi, zasadzujúcimi sa o konkrétne zlepšenie.

O čo sa usiluje český projekt CYKLOVIZE 2030 |
---|
Cieľom projektu je zvýšiť bezpečnosť cyklistov, peších a motoristov vďaka vytvoreniu ucelenej a bezpečnej dopravnej siete pre peších a cyklistov pod hlavičkou CYKLOVIZE 2030. Túto víziu je možné realizovať vďaka európskym, národným, krajským a ďalším zdrojom, ktoré sú súhrnne plánované až do výšky 17 miliárd Kč. Projekt chce motivovať obce, aby pripravovali projekty, ktoré pomôžu odstrániť nehodové lokality, realizovať nové cyklistické koridory, budú inšpirovať k preznačeniu alebo úplnému zrušeniu nevhodných cyklotrás, vedúcich na rušné cesty. |

„Holandsko je často považované za krajinu s ideálnymi podmienkami pre jazdu na bicykli. Avšak rovnako ako vy máte kopce, my máme protivietor. Rozhodujúcu úlohu má vo finále infraštruktúra a ľudský rozmer. Z tohto pohľadu má Česko veľký potenciál pre cyklistiku.“
Veľvyslanec Holandského kráľovstva v Českej republike Daan Huisinga
Tento text vznikol pre medzinárodný projekt CycleUp! a je spolufinancovaný Európskou úniou.
Partneri