Vieš čo vidíš: Niekedy niečo nevidíš, lebo je to priamo pred tvojimi očami

vieš čo vidíš
Keď vieš čo vidíš, klikni na obrázok a podeľ sa o to.

Holandská fotografka Illah van Oijen niekoľko rokov dokumentuje Slovensko. Svoje fotografie, cez ktoré sa snaží  pochopiť kultúrnu, historickú aj osobnú hodnotu miest, publikuje v projekte Vieš čo vidíš? Projekt znovu ožíva vďaka pravidelnej rubrike na našej platforme.

Illah van Oijen

Vieš čo vidíš?

Cieľom projektu Vieš čo vidíš? je vytvoriť obraz miest, ktorý pomôže pochopiť kultúrnu, historickú a osobnú hodnotu verejného priestoru. Prezri si fotografie na www.viescovidis.sk a keď ti k niektorej z nich niečo napadne, podeľ sa o to. Môže to byť tvoj osobný príbeh, spomienka, (historický) fakt, alebo čokoľvek, o čom si myslíš, že stojí za zmienku o danom mieste.

Keď som prišla v roku 2005 na Slovensko, zdalo sa mi, že Bratislava má viac reklám než New York. Zistila som, že toto moje pozorovanie sa stretlo vždy s prekvapenou reakciou ľudí. Naozaj? Stav reklamy vo verejnom priestore bol považovaný za niečo normálne. Alebo, v „aktivistických kruhoch“ vnímaný ako nutné zlo. Pamätám si taxikára, ktorý tlmočil „hlas ľudu“, že lepšia reklama na auto na fasáde SNG, než tá škaredá komunistická krabica.

Vtedy si nikto nevedel predstaviť, že vonkajšia reklama v Bratislave môže byť regulovaná, obmedzená. Rovnako ani si predstaviť, že budeme mať politikov, ktorí sa neboja rýpať do nevýhodných zmlúv a budú bojovať za ich ukončenie, alebo i to, že modernistická architektúra sa môže stať obľúbenou.

Ako hovorí moja učiteľka Nora Bateson – “We usually don’t see what is immanent in the phenomena”. Niekedy sú myšlienky či zvyky tak hlboko zapustené v kultúre, že si ani neuvedomujeme, že sú tam, ale ovplyvňujú všetko.

Čo má reklama vo verejnom priestore spoločné s klimatickou krízou?

Všetko.

vieš čo vidíš
Keď vieš čo vidíš, klikni na obrázok a podeľ sa o to.
vieš čo vidíš
Keď vieš čo vidíš, klikni na obrázok a podeľ sa o to.
vieš čo vidíš
Keď vieš čo vidíš, klikni na obrázok a podeľ sa o to.
Keď vieš čo vidíš, klikni na obrázok a podeľ sa o to.
Keď vieš čo vidíš, klikni na obrázok a podeľ sa o to.
vieš čo vidíš
Keď vieš čo vidíš, klikni na obrázok a podeľ sa o to.
vieš čo vidíš
Keď vieš čo vidíš, klikni na obrázok a podeľ sa o to.
vieš čo vidíš
Keď vieš čo vidíš, klikni na obrázok a podeľ sa o to.
vieš čo vidíš
Keď vieš čo vidíš, klikni na obrázok a podeľ sa o to.

29. NOVEMBER 2022

Text a fotografie: Illah van Oijen
web: www.viescovidis.sk