10 pravidiel ako hovoriť o klimatickej kríze zrozumiteľne
Mnohí klímu chrániť chcú, ale nerozumejú jej. Mnohí jej rozumejú, ale nevedia svoje poznanie odovzdať iným tak, aby ich motivovali k činom. Ako sa môžeme rozprávať o tejto téme efektívne? Prinášame zoznam odporúčaní, ktoré zazneli v textoch aktuálneho vydania „Ako tu môžeme žiť“.
• Vysvetľovať
Ako ukázal prieskum Slovenská klíma, Slováci klimatickú krízu vnímajú ako problém, ale veľa o nej nevedia. Mnohí si myslia, že k nej prispieva diera v ozónovej vrstve alebo že na jej zastavenie stačí sadiť veľa stromov.
• Prispôsobiť sa ľudskej psychike
Samotné fakty nemusia ľudí pohnúť k angažovanosti. Treba zohľadniť aj psychológiu ľudskej komunikácie – emócie, hodnoty, kognitívne skreslenia, teda chyby v myslení a predsudky, ktoré vplývajú na to, akým spôsobom informácie spracujeme a čo si z nich vyberieme.
• Rozpovedať
Pri prekonávaní bariér v komunikácii môžu pomôcť naratívy/príbehy šité na mieru konkrétnym cieľovým skupinám. Robí to napríklad mimovládka Climate Outreach.
• Hovoriť jednoducho a jasne
Vedecký žargón je niekedy zložitý a inokedy priam zavádzajúci. Namiesto „globálneho otepľovania“, čo evokuje príjemné teplo letného dňa, môžeme hovoriť o prehrievaní. Namiesto neutrálnej „zmeny“ o kríze. Viac tipov od novinára a aktivistu Georga Monbiota tu.
• Priblížiť
Dôsledky zmeny klímy treba vysvetliť na príkladoch, ktoré sú ľuďom blízke. Namiesto ľadových medveďov na topiacej sa kryhe je potrebné poukazovať na extrémne sucho, povodne či horúčavy na Slovensku.
• Nezužovať
Tak ako pandémia Covid 19 nebola len krízou verejného zdravia a ani vojna na Ukrajine nie je len bezpečnostným problémom pre našich susedov, ale obe ovplyvnili takmer každú oblasť života – od dopravy, cez ekonomiku až po našu osobnú slobodu, tak ani zmena klímy nie je len o ochrane prírody. Má a bude mať ďalekosiahle následky, ako napríklad nárast utečencov, rozšírenie nákazlivých chorôb a vojenských konfliktov o zdroje či nárast chudoby. Viac v rozhovore s klimatickou aktivistkou Annou Bromovou.
• Nestrašiť
Vety o tom, že tu všetci zhoríme, nepomáhajú. Fakty o budúcnosti treba podať vecne. Aj to je samo o sebe dosť hrozivé. Psychológovia upozorňujú, že strach z krízy nemotivuje k angažovanosti za ochranu klímy. Môže viesť skôr k frustrácii, depresii či k popretiu a vytesneniu témy v záujme zachovania psychickej pohody.
• Nemoralizovať
Namiesto citového vydierania jednotlivcov, aby sa uskromnili, je potrebné apelovať na systémové zmeny, aby udržateľné správanie bolo logickou voľbou. To najlepšie, čo môže pre klímu jednotlivec urobiť, je voliť politikov, ktorí v prospech klímy aktívne vystupujú a konajú.
• Motivovať
Príklady dobrej praxe povzbudzujú. Opatrenia na ochranu klímy a adaptáciu na zmenu klímy môžu priniesť aj ďalšie, pre ľudí lákavé benefity. Napríklad mestá, ktoré obmedzia automobilovú dopravu, sú zároveň bezpečnejšie pre deti. Územný plán, ktorý vyžaduje pri novej výstavbe vodné prvky či kvalitnú zeleň, pomáha zlepšiť mikroklímu a mesto je vďaka tomu príjemnejšie na život. Nemeckému mestu Münster sa zase napríklad darí dlhodobo znižovať emisie, ale zároveň to neznamená len uťahovanie opaskov, naopak, kvalita života obyvateľov sa zvyšuje.
• Dať nádej
Je potrebné ponúknuť víziu budúcnosti, za ktorú sa oplatí angažovať. Príkladom môže byť vízia udržateľného mesta krátkych vzdialeností, kde nemusíte jazdiť autom, lebo máte všetko po ruke a dobre sa v ňom žije. Alebo vízia mesta, kde si auto ľahko a za dostupnú cenu prenajmete – vďaka takémuto zdieľaniu je mobilita efektívnejšia a na uliciach sa menej parkuje.
Partneri
Mediálni partneri